Standardy dla wszystkich hoteli

Ilość gwizdek przy nazwie hotelu, sugeruje klientom, jaki standard posiada dany hotel. Jednak w zależności od kraju poziom może być inny, mimo tej samej ilości odznaczeń. Gwiazdki mówią raczej o orientacyjnej cenie noclegu, im ich więcej, tym coraz drożej.

Zgodnie z rozporządzeniem, w każdym państwie określone są odrębne zasady, co do kategoryzacji obiektów hotelowy przy pomocy gwiazdek. Często jednak okazuje się, że owa kwalifikacja nie jest zbytnio sprecyzowana, co może rzutować przy ocenie hoteli i ich standardów. W prawie Unii Europejskiej również brakuje informacji o regulacji tej zasady w hotelarstwie.

W Polsce kategoryzacja hoteli dotyczy trzech aspektów prawnych. Właściciele obiektów noclegowych muszą spełniać ogólne wymogi zgodnie z zasadami prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Druga regulacja obejmuje ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Trzeci wymóg dotyczy odrębnych przepisów sanitarnych, przeciwpożarowych i budowlanych.

Najważniejsze normy zawiera ustawa o usługach turystycznych oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Płacy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. W obu dokumentach zaznaczono, że po zaszeregowaniu danego obiektu (decyzja Urzędu Marszałkowskiego na wniosek właściciela), należy dostosować wszelkie elementy usługi (standard pokoi, ich ilość, wielkość, forma wyżywania) zgodnie z liczbą nadanych gwiazdek. Niespełnienie tych warunków, wiązać się może z degradacją na niższy poziom.

Podstawą przyznania określonej ilości gwiazdek, jest wielkości pokoi, oferowanych klientom. Popularna „jedynka” musi mieć powierzchnię kolejno 8, 9, 10, 12, 14 m2 w hotelach od jednej do pięciu gwiazdek. Analogicznie pokój dwuosobowych o najniższym standardzie będzie miał najmniej 10 m2, dalej 12, 14 i 18 m2. W przypadku pomieszczeń w apartamentach pięciogwiazdkowych hoteli, ich minimalna wielkość wynosi 25 m2.

Żaden hotel nie może funkcjonować, jeśli nie zapewni swym gościom sprawnego ogrzewania i całodobowego dostępu do wody (ciepłej i zimnej). Każda recepcja musi być wyposażona w telefon i fax, a jej pracownicy powinni znać chociaż jeden język obcy. Najwyższy standard hotelu zobowiązuje, aby w każdym pokoju znajdował się dostęp do sieci internetowej. W innych obiektach z internetu skorzystać można tylko w wyznaczonej strefie.

Regulacje dotyczą także wymiarów łóżka. Najmniejsze jednoosobowe – 90 x 200 cm, a dwuosobowe – 140 x 200 cm. Poza tym musi przy nim stać stolik nocny. Niezbędne w pomieszczeniu jest także biurko oraz trzy wieszaki. Jedna lub dwie gwiazdki sugerują również, że łazienka jest wspólna dla wszystkich gości i znajduje się na piętrze.